31.7.2012

Itsetunto on vaikea juttu

Vaateketju Vila on pistänyt pystyyn kampanjan, jossa levitetään itsetunnon ja oman tien kulkemisen ilosanomaa, ja juuri tämän nimenomaisen tempauksen tiimoilta minäkin lupauduin asiasta vähän ajatuksiani kirjoittelemaan. Kamppikseen liittyy myös tämä symppis video, joka kuvaa yhtä näkökulmaa siitä, mitä on olla itsevarma. Kun malli kaatuu catwalkilla, mikä ei ole täysin harvinaista, on vain noustava ylös ja jatkettava matkaa. Jos pystyy hymyilemään omalle kömmähdykselleen, aina parempi. :)


Itsevarmuus ei ole itsestäänselvä tai helppo asia. Kaikilla ei ole sitä tarpeeksi, joillakin sitä on vähän turhankin paljon. On vaikea pysyä rehellisenä itselleen maailmassa, jossa koko ajan vaaditaan ihmiseltä niin paljon. ME vaadimme itseltämme ja toisiltamme suorastaan järjettömiä asioita, ja koko ajan saa kelata, miten sitä itse istuu tähän sosiaaliseen sirkukseen. Koko ajan joku taho on sanomassa suoraan tai epäsuoraan millainen pitäisi olla tai mitä pitäisi tai ainakaan ei pitäisi tehdä.

Toisaalta ei ole ihmekään, jos ihmiset tuntevat itsensä epävarmaksi ja lakkaavat luottamasta itseensä, jos ovat koskaan niin tehneetkään, onhan tässä ympärillä jos minkämoista härdelliä talouden epävakaudesta lähtien. Miten luoda varmuutta epävarmassa maailmassa? Epärealistisia mediakuvia en tosin pidä minään ultimaattisena pahuuden ja epävarmuuden lähteenä, koska kodilla ja omalla lähipiirillä, ystävillä ja sukulaisilla, on ihan taatusti niitä paljon suurempi vaikutus ihmiseen, ja jos nämä asiat ovat kunnossa, ei ole aihetta suureen huoleen. Valitettavasti on kyllä myös perheitä, joissa lapsilta vaaditaan alusta asti enemmän kuin on fiksua, ja kaveripiirejä, joissa kiusataan. On perheitä, joissa juodaan ja lyödään. Yritä siinä sitten kehittää itsetuntoa ja itsearvostusta, kun joka puolelta kuitenkin armotta vaaditaan suorituksia, menestystä, vahvuutta ja eteenpäin menemistä.

IMG_20120730_180737

Helposti voi siinä ihminen ajatella voivansa ostaa itsetuntonsa ottamalla osaa kulutuskulttuuriin. Ostamalla uuden auton, paljon vaatteita, kalliita meikkejä tai muuta roinaa, sitä muka olisi parempi, kauniimpi, menestyvämpi ihminen. Olen joskus itsekin lipsahdellut ajattelemaan niin, varmaan meistä jokainen joskus on. Se on ihan totta, mitä tuossa Tampereen Vilan näyteikkunassakin tällä hetkellä lukee: "You will never be more than you are naked." Ihminen on vain sitä, mitä hän on alasti, eli toisin sanoen mitä hän tekee ja mitä hän ajattelee. Mikään määrä rojua siinä päällä ei lopulta ole niin tärkeää kuin se, mitä ihminen itse kaiken sen alla on.

Ollaan rohkeita (vaikka ihan vaan sillä tavalla hiljaisesti ja eleettömästi, yrittämällä sitkeästi uudestaan epäonnistumisen jälkeen) ja ollaan armollisia itsellemme ja muille. Vaaditaan vähän vähemmän ja korostetaan myönteistä kielteisen sijaan. Itsetunto ei synny tyhjästä, vaan se vaatii rakentamista, eikä se toki tarkoita sitä, ettei koskaan epäilisi itseään tai etteikö olisi huonoja päiviä ja kömmähdyksiä. Se on sitä, että katsoo olevansa uuden mahdollisuuden ja oman elämänsä arvoinen. :)

3 kommenttia :

Jonesy kirjoitti...

Hyvä teksti ja erittäin totta. Tässä omien häiden alla on helposti voinut hukkua* siihen utopistiseen mielikuvaan, mikä "ideaali-morsiamesta" on ja kadottaa sen todellisuuden mitä itse tosiasiassa edustaa ja on. Yhtäkkiä maailman tärkeimmäksi saattaakin muodostua se täydellinen hiusten sävy tai onko kengän kannassa väärä muoto. Onnistuneen juhlan kannalta on se ja sama onko se tukan sävy "tuhka" vai "vaalea". Hääkuvatkin näyttävät muutaman vuoden jälkeen joka tapauksessa ihan hölmöiltä, kunnes ne taas jossain vaiheessa nostalgisoituvat ihaniksi. :D

* asiaa ei auta hormoonimyrskyilyt ja kahden naisen väliset häät ;)

Maria Morri kirjoitti...

Häät voi olla monelle just sellanen vaikea juttu, on odotuksia ja ihmisiä, joita haluaa tavallaan miellyttää, mutta sitten pitäisi kuitenkin muistaa mitä itsekin haluaa ja se, että tärkein on kuitenkin se kahden ihmisen rakkaus ja ne ihmiset siinä... :) Onnea tosi paljon teille! :)

am kirjoitti...

Melko yllättävä kampanja Vilalta! Oon huomannut että omaa vaateshoppailuani usein motivoi halu olla jotain enemmän ja tai parempi, eikä niinkään todellinen vaatteiden tarve. Tuo mainoksen lause saattais saada mut kääntymään pois Vilan ovelta ja keksimään jotain muuta itseäni kehittävää ajanviettoa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...