18.6.2010

Chaos Theory by Conpiracy ja Liquid Wen by Haujobb

Minulta joskus kysytään, ettäpä enkö ole lainkaan musiikki-ihmisiä. No, en kyllä hirveämmin ole, en juurikaan tunne artisteja ja useimmiten istun hiljaa itsekseni mieluummin kuin kuuntelen taustamöykkäradiota tai liukuhihnapoppia (myönnettäkööt, että ihan kaikella on aina hetkensä!) tahi myöskään trendikästä indierokkia.

Kuitenkin kaikenlainen konemusiikki on kenties se yli muiden - jazz toki siinä rinnalla - ja erityisesti demoissa esiintynyt musiikki on yleensä aika iskevää. Ja Savage Garden, siitä ei ole kiisteleminen.

Illan demo: Chaos Theory by Conspircacy



Täysin lamauttavan valtaavaa.
Samoin on vielä tämä seuraava:
Liquid Wen by Haujobb



Viimeisimmässä alkuosassa äänen toistama "I'd rather be nothing" on ihan suora sitaatti Alien 3:sta. Se siis liittyy siihen, miten edellisessä elokuvassa hyvikseksi osoittautunut Bishop-niminen androidi (ja ihka ensimmäisessä Alien-elokuvassa pahikseksi paljastunut Ash, edeltävä malli) on kohdannut turmionsa ja pistetty jäihin odottamaan korjausta. Kolmannessa osassa pakkolasku takahikiäplaneetalle vie toivot siitä ja vähän kaikesta muustakin, ja Bishop pyytääkin sankarittareltamme Ripleyltä eutanasianomaista virrankatkaisua todeten, ettei hänestä koskaan enää tule entisensälaista. "Disconnect me. I could be reworked, but I'd never be top of the line again. I'd rather be nothing." Miten tämä tulee tulkita demon jatkon valossa, se jää katsojan arveltavaksi. Hyvää esimerkkiä sämpläyksestä, jonka varmasti tiukimmillaan suuret tekijänoikeuspuljut mielellään kieltäisivät.

Katsokaa ne elokuvat. Dark shit. Olen nähnyt painajaisia, ja harvasta asiasta minä lopulta näen painajaisia.

I'd Rather Be Nothing

Muita demoskenen ystäviä?
Siinä muuten esimerkki kulttuurimuodosta, joka kukoistaa ja jota luodaan, vaikka käytännössä kukaan ei näiden tekemisellä elä. Kai se on joku utopistinen rakkaus tekemiseen ja itse taidemuotoon, mikä saa ihmiset ahertamaan näiden parissa yksin ja tiimeinä vuodesta toiseen...

15 kommenttia :

Elsa kirjoitti...

Yleensä taiteenalasta riippumatta tekeminen aloitetaan demoista, ei pelkästään musiikissa vaan myös vaikkapa teatterissa. Se, että siirtyy demotasosta "ammattilaissarjaan" ei luultavasti vie pois rakkautta ko. taiteenalaa kohtaan.

Monesti musiikki tai muu taiteenala muuttuu ammatiksi nimenomaan rakkaudesta alaan ja kuten olen ennenkin kirjoittanut, monista on ihan kivaa saada siitä elantonsa eikä vain puuhastella pyhällä hengellä rakkaudesta taiteeseen. Sen ei pitäisi olla pois sulkeva tekijä adjektiiveille kiinnostava tai sydänverellä tehty. (Jos sitä taiteesta halutaan)

Musiikissa demot ovat verrattavissa esimerkiksi nettiblogeihin. Jotkut harrastelevat vaikkapa nyt tyyliblogeja rakkaudesta muotiin, kirjoittamiseen tai vaikkapa itsensä esille nostamiseen. Jotkut jaksavat kirjoittaa tavoittaessaan 5 ihmistä päivässä, jotkut hyytyvät ja jotkut tähtäävät suurempiin lukijamääriin, sponsorisopimuksiin, bubbleroomeihin ja indiedayseihin.

Joillekin riittää demo, jotkut haluavat tuotetumman, viimeistellymmän, enemmän itseltä kuulostavan/näyttävän kokonaisuuden. Mutta hyvin usein rakkaus tekemiseen säilyy demotasosta kasvettaessakin. Mielenkiintoisuus taas on kuulijan oma tulkinta.

Maria kirjoitti...

Elsa hyvä. Tämä ei koske aloittelevien taiteilijoiden ensituotoksia. Ajattelin, että embadtut videot puhuvat puolestaan, mutta tarkennetaan nyt vielä: kyse on siis tästä -> http://en.wikipedia.org/wiki/Demoscene

Pointtihan liittyy enemmin siihen pitäisikö sillä ja tällä kulttuurimuodolla aina ja ikuisesti kaikkien halukkaiden voida elättää itsensä vai ei, mm siitä syystä, että on väitetty kulttuurin about kuolevan tai muuten joutuvan pahaan pulaan ilman näitä virallisia ammattilaisia. Tämä itsenäinen alakulttuurin taiteenmuotonsa ei ole ollut koskaan kovin hyvin muunnettavissa suoraan rahavirroiksi, silti epäammattimaiset tekijänsä ovat kovasti arvostettuja ja toisaalta taitavimmille demot voivat toimia ponnahduslautana tai tienä vaikkapa pelifirmoihin. Kaiken kaikkiaan tekijänoikeudet eivät juurikaan hyödytä demojentekijöitä saatikka tuo heille ruokaa pöytään, mutta toisaalta jokainen demoja vääntämään ryhtyvä ymmärtää tämän reaaliteetin. Se ei tunnu vähentävän intoa luoda ja kehittää vuodesta toiseen huikeampia ja huikeampia demoja, päinvastoin.

Anonyymi kirjoitti...

Suosittelen seuraavia videoita. :)

http://www.gametrailers.com/user-movie/nostromo-magic-pad/104563

http://www.youtube.com/watch?v=kHieEhINI7g&

http://www.youtube.com/watch?v=HxycfmmI9h0&

Annis kirjoitti...

Ei kaikkien halukkaiden. Vain niiden, joiden tekemä taide merkitsee kuuntelijoille/lukijoille/katselijoille sen verran, että he haluavat sitä nauttia. Jos minä tekisin levyn (herra paratkoon), kukaan tuskin haluaisi sitä kuunnella. Ei minun silloin tarvitsisikaan ansaita sillä senttiäkään.

Suomessa nyt muutenkaan ei hirveän moni taiteilija tuotoksillaan elä, eli kyllä ne ns. "ammattilaissarjan" edustajat ovat sitten AIKA monelle iloa tuoneet, jotta ovat voineet palkkatyön unohtaa. Onneksi mun lempiartistini kuuluvat näihin onnekkaisiin, elämäni olisi muuten aika helevetin paljon köyhempää!

lintsu kirjoitti...

UH. Muotibloggari joka diggaa demoista!! :D Meitä demoista tykkääviä tyttöjä ei oo ihan liikaa. No ei kyllä poikiakaan.

Maria kirjoitti...

Anonyymi, kiitos linkeistä! :)

Annis, teoksen hyvyyttä tai arvokkuutta monille tuskin nyt ihan rahassa kuitenkaan aina suoraan mitataan, näkeehän sen jo levytehtailta liukuhihnanomaisesti tuotettavista artisteistakin. Sillä mitä onnistutaan ihmisille myymään ei välttämättä ole mitään tekemistä tuotteen laadun tai ihmiskunnallisen merkityksen kanssa, markkinointi ja myyminenhän ne ovat omia jalostuneita alojaan. Homeopatiallakin jotkut rikastuvat ja tienaavat miljoonia, vaikka käytännössä myydään ihan tavallista vettä ja sokeripillereitä. -.-

Toisaalta, on totta, että hyvin harvat elävät oikeasti taiteellaan. Näiden muutamien erityistapaustenko takia meidän pitäisi yhä kiristää tekijänoikeuslainsäädäntöä ja jahdata ja vainota tuhansia ja tuhansia ihmsiä?

On tosi kiva juttu, jos juuri sinun suosikkisi pärjää hyvin taiteellaan. Toivoisin toki samaa myös omilleni elämää suuremmille suosikeilleni, mutta aina toiveeni ja todellisuus eivät mene yhteen. Pyrinkin tukemaan taidemuodossa ja asiassa kuin asiassa suosikkejani parhaani mukaan ostamalla heidän tuotteitaan ja levittämällä sanaa kertomalla heistä blogissani tai kavereilleni.

Lintsu, no siltä se vaikuttaa! ;)

HeidiB kirjoitti...

Heh, jämähdettiin avon kanssa molemmat tuijoittamaan "muutama" demo ;) Itse olen tutustunut demosceneen avon kautta ja välillä ihan harmittaa, että en näitä juttuja ole löytänyt nuorempana, olisi luultavasti hullantunut ihan kokonaan.

Me vietettiin viime viikonloppu katsoen kaikki Alien leffat taas kerran putkeen. Tässä asiassa vaikuttaminen on taas ollut toissuuntaista, minä olen aina tykännyt Alieneistä avoa enemmän ja nyt vasta tämän viimeisimmän katselukerran jälkeen avo tunnusti jääneensä totaalisesti koukkuun. Avo on aina ollut enemmän Predator-miehiä, minulle taas Predator on "uusi" juttu.

Jos Alien sitaatit musassa kiinnostaa, kannattaa tsekata myös Wumpscutin Wreath of Barbs ja Boeses Junges Fleisch -levyt, niistä, niistä löytyy parista biisistä sampleja. Muutenkin Wreath of Barbs on ehdottomasti yksiä mun lempibiisejä ikinä.

Muutama vuosi sitten mulla oli hirmuinen EBM-kausi menossa, mutta nyttemmin sieltä ovat jääneet iPodiin soimaan vain ne parhaat kuten Wumpscut ja Hocico.

Annis kirjoitti...

"Pyrinkin tukemaan taidemuodossa ja asiassa kuin asiassa suosikkejani parhaani mukaan ostamalla heidän tuotteitaan--"

Samoin. Siksi minä juuri ostankin levyjä kaupasta, enkä lataa niitä ilmaiseksi netistä =).

On hienoa, jos jotkut ovat valmiita tekemään taidetta - oli se sitten musiikin tai ihailemiesi demojen muodossa- ilmaiseksi muiden nautittavaksi. Mutta jos joku toinen haluaa työstään korvauksen, hänellä on oikeus pyytää sellainen. Kuluttajan valittavaksi jää sitten:
a.) maksan korvauksen ja nautin teoksesta.
b.) en maksa korvausta ja jätän nauttimatta teoksesta.

Mutta mun mielestä ei pitäisi olla vaihtoehtoa
c.) en maksa korvausta, mutta nautin silti teoksesta lataamalla sen ilmaiseksi netistä vasten taiteilijan omaa tahtoa.

Maria kirjoitti...

Annis,

"Samoin. Siksi minä juuri ostankin levyjä kaupasta, enkä lataa niitä ilmaiseksi netistä =)."

Mikä saa sinut ajattelemaan, että nämä kaksi asiaa olisivat toisensa pois sulkevia asioita? :)

Tutkimusten mukaan ahkerimmat latailijat ostavat vähintään yhtä paljon viihdetuotteita kuin lataamattomatkin, joissakin tapauksissa latailijat ostavat jopa huomattavasti enemmän. ;) Usein latailua käytetään vaikkapa siihen tarkoitukseen, että halutaan tietää mitä on ostamassa, onko leffa hyvä tai musiikki maksamisen arvoista, jos on, monesti halutaan tukea hyvää tekijää ja se fyysinen teoskappale omaan hyllyyn. Jos ei ole, niin noh, ehkä se paska leffa tai levy olisi jäänyt joka tapauksessa ostamatta. :P

Myös monet artistit ja elokuvantekijät, jopa kirjailijat käyttävät ilmaislatauksia keinona myydä tuotettaan, se kun toimii kätevänä ja käytännössä ilmaisena mainoksena, tätä ovat harrastaneet niin suuret kuin pienetkin nimet. Esim. kotimainen Star Wreck teki hyvät voitot, vaikka leffa oli tosiaan ilmaisjaossa. Meidän hyllystä löytyy peräti kaksi boksia: elokuvan perusversio ja Special Edition. :P Kirjailija Paolo Coelho taas on katsonut kirjojensa ilmaisjaon ihan selkeästi kasvattaneen hänen myyntiään, eikä hän ole ainoa laatuaan.

"Mutta jos joku toinen haluaa työstään korvauksen, hänellä on oikeus pyytää sellainen."

Tehdystä työstä pitää saada korvaus, kyllä, totta kai! Ei kukaan sellaista kritisoi. Tehdystä työstä voi saada kuitenkin korvauksen ilman tekijänoikeuttakin (ja edes tekijänoikeutta ei kukaan ole nyt ajamassa pois, lähinnä muuttamassa järkevämpään muotoon), saavathan kaikkien muidenkin alojen työntekijät työstään korvauksen, vaikkeivat tekijänoikeudet päde vaikkapa putkimiehen tai opettajan työhön. (Siinäpä ajatus, maksaa rojalteja joka kerta kun käyttää vessanpyttyä!)

Tekijänoikeudet eivät ole ainoa keino taiteilijan ansaita, jo keikkailu itsessään on yksi toisenlainen keino tehdä rahaa. Levyjäkin voi artisti myydä ilman välikäsiä. Tekijänoikeus nimittäin koskee oikeutta tuottaa teoksesta kopioita, ei oikeutta saada rahaa työstään, viimeksi mainittu on niinkuin sisäänrakennettu asia yhteiskunnassamme vallitsevaan markkinatalouteen.

Myös piraattipuolue on esittänyt muutamia vaihtoehtoisia tapoja taiteilijan ansaita teoksillaan, ne löytyvät puolueen sivuilta ja niihin kannattaa tutustua. Muutenkin ei tee pahitteeksi ottaa selvää mitä itse asiassa kritisoidaan, miksi ja mitä ehdotetaan tilalle. ;)
http://www.piraattipuolue.fi/politiikka/puolueohjelma
http://www.piraattipuolue.fi/politiikka/tekijanoikeus
http://www.piraattipuolue.fi/politiikka/tekijanoikeus/kaupallinen-suoja-aika

HeidiB, kiitos vinkeistä, pitää tsekata kun ehtii! :) Ja ollaan samiksia, mullekin noi demot on tullu tutuiks miehen kautta. :D Se on vielä muakin suurempi fani niissä kyllä edelleen. :P Monet kerrat on tullut Assyilla käytyä.. :P

Maria kirjoitti...

Annikselle voin muuten myös suositella aihetta avaamaan mielenkiintoisen dokumentin tekijänoikeuskritiikistä, RIP! - A remix manifesto, joka löytyy Youtube-pätkissä ainakin tuon linkin takaa. :)

Maria kirjoitti...

Hitsi, unohdin kommentoida vielä yhtä kohtaa, pahoitteluni tästä floodaamisesta. :P

"Mutta mun mielestä ei pitäisi olla vaihtoehtoa
c.) en maksa korvausta, mutta nautin silti teoksesta lataamalla sen ilmaiseksi netistä vasten taiteilijan omaa tahtoa."


Osaisitko sanoa miksi ei tällaista vaihtoehtoa saisi olla?

Annis kirjoitti...

^^ Koska minusta taiteilijalla on oikeus päättää haluaako levittää sitä teostaan netissä ilmaiseksi vai ei - eli jos joku ilman taiteilijan lupaa tarjoaa kappaleen ladattavaksi, on se minusta väärin. Ihan eri asia sitten, jos levitykseen on lupa.

Tuntemani lataajat eivät kyllä ole ostaneet yhtään lataamistaan levyistä, vaikka niitä paljon kuuntelisivatkin (ja listaisivat artistin lempparikseen facebookissa). Jos nämä minun tuttuni sitten edustavatkin vain marginaalia ja kaikki muut tosiaan avaavat kukkaronsa nyörit, niin olen kyllä valmis päivittämään mielipiteitäni. Kunhan siis näen tutkittua tietoa asiasta =)

Mulla olisi pari muutakin pointtia vielä, mutta en halua vaikuttaa jankkaavalta ämmältä =D Netin välityksellä joskus vaikuttaa v-mäisemmältä kuin on tarkoitus.. Selvennettäköön siis, että kirjoittelen ihan puhtaasta keskustelunhalusta enkä lainkaan vihamielisenä!

P.S. Olen nähnyt alun tuosta R.I.P-dokumentista, mutta oli pakko keskeyttää, kun se oli tuotettu niin ärsyttävästi! Liian nopeat leikkaukset jne..

Maria kirjoitti...

"Koska minusta taiteilijalla on oikeus päättää haluaako levittää sitä teostaan netissä ilmaiseksi vai ei - eli jos joku ilman taiteilijan lupaa tarjoaa kappaleen ladattavaksi, on se minusta väärin. Ihan eri asia sitten, jos levitykseen on lupa."

Niin, on selvää, että olet tätä mieltä, minä halusinkin tietää miksi ajattelet näin, eli miksi on oikein olla oikeus päättää sellaisesta asiasta -> miksi latailu on väärin. Haen siis sellaisia perusteluja, jotka mielestäsi perustelevat ja oikeuttavat voimassa olevan lainsäädännön. :P

"Kunhan siis näen tutkittua tietoa asiasta =)"

Tästä artikkelista löytyy uutisointi yhdestä tuoreesta tutkimuksesta, ja sen loppuosassa on linkattu muihin samaan suuntaan osoittavia tutkimuksia. :>
http://www.zeropaid.com/news/89013/another-study-finds-file-sharers-are-big-content-spenders/

Koska tuo linkki ei tällä hetkellä ainakaan mulle toimi, niin linkkaan vielä suoraan sen uutisessa ensimmäisenä viitatun tutkimuksenkin.
http://www.bi.no/BI-Startpage2/Facts-about-BI-20/News/News-2009/Downloading-music-and-CD-purchases/

Lainaan yhteenvedosta:
"Those who have used unpaid downloading have paid to download music an average of 75 times, compared with 7 times for those who have NOT used unpaid downloads.
"In other words, the people who use unpaid downloading have ten times the consumption of paid downloads than those who do not use unpaid downloading. This confirms that, even with declining CD sales, people do understand that copyrighted music recordings costs money," concludes Assistant Professor Audun Molde.
"

Piraattipuolue on listannut omille sivuilleen muitekin useampia, erilaisia tuloksia antavia tutkimuksia tiedostonjaon haitoista ja hyödyistä, ei siis pelkästään omaa kantaa tukevia. Se, että tutkimuksia on tehty nyt jonkun verran ja tulokset eivät ole yksiselitteisesti tiedostonjaon esitettyjä haittoja tukevia, voi päätellä sen, ettei ole ollenkaan sanottua, että tiedostonjako on vain kaikille haitallinen ja ikävä juttu. Tarvitaan lisää tutkimusta ja kriittistä silmää nykyisille käytännöille. Nykyinen tapa hoitaa asiat ja tuottaa rahaa kulttuuritekijöille ei ole suinkaan ainoa mahdollinen tapa koko universumissa. Taiteilijoita on ollut jo ennen tekijänoikeuden keksintöäkin. :P

http://www.piraattipuolue.fi/kulttuuri/artikkelit/259-tutkittua-asiaa-tiedostonjakamisesta

Lisäksi voin omalta osaltani sanoa, että tiedän monia ihmisiä, jotka ovat ostaneet latailemiaan tuotteita, oli latailu sitten laillista tai laitonta. Kuten sanoin, meiltäkin löytyy Star Wreckkiä hyllystä omalla rahalla ostettuna, vaikka leffa tulikin imutettua välttömästi sen julkaisun jälkeen. Taitaa muuten edelleen olla sekin koneella. :P Samoin hyllystä löytyy Cory Doctorowin kirjoja, vaikka nekin voisi miehen kotisivuilta ilmaiseksi ladata. Tämä taas johtuu ihan siitä, että paperikirjoja on kivempi lukea kuin adhd-tietokoneruutua. :P

Maria kirjoitti...

Jatkuu... Sori nyt, tuli ajatuksia liikaa. :D

Sen sijaan joskus minua hämmästyttää, että kun ostan dvd:llä tai blu-raylla elokuvan ja yritän alkaa katsoa sitä, minun pitää ensin katsoa pitkät pätkät antipiratismitietoiskuja, joissa minua uhkaillaan, syyllistetään ja varoitellaan kopioinnin vaaroista, moraalittomuudesta ja verrataan sitä varkauteen. Siis minua, juuri maksanutta asiakasta! Näitä ei voi edes skipata. Joskus kopiosuojaukset saattavat aiheuttaa ongelmia siinä, etteivät ne levyt aina toimikaan toisessa laitteessa, ja esimerkiksi maarajoitukset ovat todella raivostuttavia. Nettileffavuokraamoista ei viitsi edes puhua, ne vievät viimeisenkin pinnanhivenen. >_< En ymmärrä miksi kuluttajaa pitää kiusata ja hänen eloaan vaikeuttaa kiitokseksi siitä, että hän on juuri maksanut levystä noin 20 euroa. Sillä waretuksella selviäisi huomattavasti helpommalla... ;o
Latailusta. Kaikissa tallennusvälineissä kovalevyistä vhs-kasetteihin on aina mukana kasettimaksu, joka tuo laitteiden hintaan aina merkittävän lisän (se on juuri nauhoitteluja ja tallentamista varten). Noh, olettaen sellainen tilanne, että olen juuri missannut ohjelman, joka minun on pitänyt tallentaa tai boksini on mennyt rikki tai telkkari räjähtänyt taivaan tuuliin, minun on hyvin vaikea nähdä moraalista dilemmaa siinä, että menisinkin kopioimaan ohjelman netistä tietokoneeni kovalevylle sen sijaan, että olisin kopioinut sen tv-lähetyksestä digiboksini kovalevylle. Miten nämä tilanteet oikeastaan eroavat toisistaan? O_o Kasettimaksut ja tv-luvat ja niin edelleen on molemmissa tilanteissa maksettu, miksi silti saan tehdä toista asiaa mutten toista? Miksi tiedoston kopioiminen netistä on aina moraalisesti väärin ja "varastamista", mutta tv-lähetyksestä tallentaminen ei ole?

Tai vielä kummallisempi esimerkki, jos olen jo ostanut elokuvan dvd:llä, mutta koirani syö sen, tai jotain - olisiko todella kamalan moraalittoman väärin ladata elokuva tietokoneelle, vai pitäisikö todella mennä kauppaan ja maksaa uudestaan toiset 20? Eikö se ole ihan se ja sama, kun kerran on kerran jo maksettu ja minun osaltani tekijä saanut rahansa, jotka olen hänelle tarkoittanut, eikä kopioimiseni maksa tekijälle mitään? Etukäteen saa ottaa kyllä varmuuskopion siitä dvd:n sisällöstä, mutta lain mukaan jälkeenpäin tällä tavalla vahingon korjaaminen ei olekaan sallittua... Eikö se ole aika huonoa? :<

Tekijänoikeuslainsäädäntö ei ole täydellinen tai kaikilta osin kulttuurin kuluttajille suopea tai kohtuullinen. Imho minkään tuotteen luojilla ei tule olla oikeutta sanella yksipuolisesti tai mitenkään rajattomasti miten kuluttaja saa tuotetta käyttää.

Anonyymi kirjoitti...

Olen myös demoskenen ystävä, veljeni kautta alun perin siihen tutustuin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...