14.5.2010

The Humble Indie Bundle - maksa mitä haluat

Image and video hosting by TinyPic

Tässäpä mielenkiintoinen pelien myyntiprojekti, The Humble Indie Bundle:

"Menneellä viikolla indiepelipaja Wolfire Games järjesti tuttujen indiepelikehittäjien kanssa tarjouksen josta oli hankala kieltäytyä. He tarjosivat yhdessä viikon ajan viittä peliä, joista sai maksaa aivan mitä vain haluaa ja minkä näkee sopivaksi hinnaksi. Myöhemmin pakettiin lahjoitettiin kuudeskin peli.

Tämä paketti oli monella tavalla ainutlaatuinen. Ensinnäkin siihen otettiin vain pelejä, jotka toimivat sekä Windows-, Linux-, että OS X -käyttöjärjestelmissä, toisaalta taas peleissä ei ollut minkäänlaista kopiointisuojausta (DRM).

Pakettiin oli laitettu lisäksi kaksi hyväntekeväisyyskohdetta, EFF ja Child’s Play.--

-- He (Wolfire Games ja pelintekijät) olivat muun muassa sopineet, että mikäli paketti saa kokoon miljoona dollaria, pelien Gish, Lugaru, ja Penumbra Overture kehittäjät julkaisevat niiden lähdekoodit."
- Olli Markkanen, piraattipuolueen blogipostaus

Jaossa siis indie-pelejä, joista saa maksaa mitä haluaa, ja joissa ei ole kopiosuojausta. Summa jaetaan oletusarvoisesti tasan pelinkehittäjien ja hyväntekeväisyyskohteiden kesken, mutta tähän pääsee ostaja vaikuttamaan säätämällä jakosuhdetta mieleisekseen. Lisäksi osan peleistä lähdekoodit julkaistaan, miljoonan dollarin raja nimittäin meni rikki tuntia ennen viikon kulumista umpeen. Kampanjaa jatkettiinkin vielä neljällä lisäpäivällä. Koossa on tällä hetkellä 1,2 miljoonaa dollaria ja aikaakin on vielä päivä.

Mielenkiintoinen projekti siis, ja mielenkiintoista on sekin, että pelipaketin piratismiprosentti on vaivaiset 25. Siis vain joka neljäs jättää maksamatta paketista, vaikka usein kuulee ihmisten uskovan, ettei kukaan maksaisi mistään mitään, jos ilmaiseksikin saisi. (Jännä luulo siksikin, että mahdollistahan se ilmaiseksi hankkiminen on nytkin ja waretus kukoistaa, silti ihmiset kivasti ostavat. Tsek muuten taas kerran yksi tutkimus lisää aiheesta.) Huomionarvoista on sekin, että kopiosuojaamattomuus on luultavasti vain edistänyt paketin myyntiä, sillä monet mainitsevat sen yhdeksi ostosyykseen, ja toisaalta kuluttajan kokemusta usein vain heikennetään vaikeuksia aiheuttavilla suojauksilla.

Wolfire Gamesilla ylitykset on joka tapauksessa odotettu, miljoonan dollarin rajapyykin ylittämiseen ei alunperin edes uskottu.

Ja vinkvink, myös nettiroolipeli Saga of Ryzom on avannut lähdekoodinsa! Aiemmin jo pelaajayhteisö on yrittänyt ostaa sitä vapaaksi, mutta homma ei onnistunut ja koko höskä myytiin vain toiselle firmalle. Nyt kuitenkin monen mutkan kautta siis roolipeli on palannut linjoille ja se on tätä nykyä monin osin, joskaan ei täysin, avoin ja vapaa. Monia nettiroolipelejä on lopullisesti suljettu ja lopetettu niiden kannattamattomuuden takia, mm. itseäni kovasti kiinnostanut Matrix Online, eikä niitä pääse enää koskaan pelaamaan, vaikkei kyse olisi kovin vanhastakaan pelistä. Sama kohtalo ei onneksi koske Saga of Ryzomia, sillä ketkä vain voivat nyt ottaa pelin huolehdittavakseen ja kehitettäväkseen niiltä osin, kuin se nyt on mahdollista.

Nyt siis vain pelailemaan!

2 kommenttia :

Anonyymi kirjoitti...

Varmaan sinäkin ymmärrät, ettei tää kamppis ole ihan suoraan verrannollinen kaikkii peleihin ja niiden mahdolliseen yhtäkkiseen ilmaisuuteen? Tässä on kuitenkin ollut tuommonen porkkana ja projektin ympärillä on varmasti ollut aikamoinen hype, joten varmasti ihmiset ovat innostuneet tästä eri lailla koska juttu on niin uniikki.

Maria kirjoitti...

Ei kukaan ole väittänyt, että tästä tapauksesta voisi päätellä, miten ihmiset toimisivat epäkaupallisen kopioinnin ollessa vapaata ja maksamisen tapahtuessa esimerkiksi tällä tavalla. Toisaalta, kyllä tästä voi sen päätellä, että ihmiset voivat hyvinkin maksaa tuotteesta, vaikkei heidän olisi pakko (vrt yleinen esitetty vastaväite "kukaan ei maksais mitään jos vois olla maksamatta"). Tämä myös osoittaa, että jotakin voi myydä tällä tavalla niin halutessaan. Minkä tahansa myyminenhän lopulta vaatii markkinointia.

Sen sijaan siitä miten ihmiset noin muuten tällä hetkellä käyttäytyvät, siitä jo ehkä voikin aika hyvin päätellä ihmisten toiminnasta suhteessa epäkaupallisen kopioinnin vapauttamiseen. Nyt nimittäin minkä tahansa viihdetuotteen saa kyllä hankittua ilmaiseksi, joskin laittomasti, mutta silti niitä myös ostetaan. (Laittomuuskaan tuskin on kovin tehokas pelote kovinkaan monen kohdalla.) Kannattaa tsekata myös tuo postauksessa linkkaamani tutkimus aiheesta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...