13.3.2010

Pakastevihannekset ainakin yhtä terveellisiä kuin tuorevihannekset?

winter edition (10)

Me käytämme ruuantekoon paljon pakastevihanneksia. Muistan tämän joskus hirvittäneen syvästi ihmisiä. Pakasteet ovat ällöjä ja mikä tärkeintä, lisäksi hei tosi vitamiiniköyhiä, kyllä kannattaa vaan Hakaniemen torilta hakea joka aamu tuoretta. Noh, jos on uskominen tätä Hesarin uutisointia tuoreesta tutkimuksesta, ei se nyt ihan niinkään ole.

"Brittiläisyliopistossa tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että pakasteiden ja tuoreen ruuan ravintoarvojen välillä ei ole merkittäviä eroja.

Pakasteruoka saattaa olla jopa ravinteikkaampaa kuin tuore, jos tuoreella ruoalla kestää pitkään päätyä lautaselle."

Jos tuoreita kasviksia kuljetetaan ja varastoidaan jopa viikkoja ennen niiden syöntiä, ne menettävät merkittävästi ravintoarvoaan. Pakasteet taas eivät vielä vuodessakaan erityisesti heikkene ravintoarvoltaan, jos niitä pidetään ainakin -18 pakkasasteessa, ja jos ne on pakastettu nopeasti niiden korjaamisen jälkeen.

The Daily Mail kirjoittaa otsikolla "Why frozen vegetables are fresher than fresh":

"Fresh vegetables can lose up to 45 per cent of important nutrients by the time they reach the dinner table.

-- Eighty per cent of shoppers believe the fresh vegetables sold in supermarket are less than four days old. In reality, they can be up to nine days old when they arrive, and remain on the shelf for a further four.

Including the time these vegetables are stored at home before being eaten, these 'fresh' items can be more than 16 days old."

Tutkimuksen teki Institute of Food Research pakasteruokajätti Birds Eyen toimeksiannosta. Viime syksynä samainen lehti uutisoi myös toisesta tutkimuksesta, jonka tulokset ovat samaa linjaa. Tämän tutkimuksen puolestaan tekivät Centre for Food Innovationin tiedemiehet Sheffield Hallam Universityssa.

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että nyt kannattaa vaihtaa kaikki tuore pakasteiden mussuttamiseen, mutta sen sijaan ei kannata mitenkään väheksyä pakastettujenkaan kasvisten käyttöä terveellisyyteen vedoten, ovathan ne joissakin tapauksissa jopa tuoretta terveelliseempiä. Tuoreissa kasviksissa taas jos haluaa mahdollisimman ravinteikasta, kannattaa valkata sellaista matskua, jonka joko tietää tulleen paikalle nopeasti, tai sitten läheltä, jolloin oletettavasti se on myös tullut paikalle nopeasti. Korjatkaa toki, jos olen ymmärtänyt väärin.

Meillä siis jatketaan pakasteiden käyttöä ja mussutusta erittäin hyvin mielin. ;) (Siellä Hakaniemen torilla saatan poiketa jollakin kesäisellä Helsingin reissulla.)

8 kommenttia :

May kirjoitti...

Joku minulle selitti kerran, kuinka oikeastaan on paljon kannattavampaa syödä purkkiananasta, joka on kypsynyt kypsäksi kasvupaikallaan ja purkitettu samantien, kuin kaupan "tuore"ananaksia, jotka on korjattu raakoina, lastattu ja kuormattu ties kuinka monen välikäden ja lastiruuman kautta ja jotka ovat kypsyneet suurinpiirtein siinä kaupan hevihyllyllä.

Parasta taitaa silti olla suosia paikallisia vuodenaikavihanneksia niin paljon kuin vain voi.

Ulrika kirjoitti...

Minä syön myös paljon pakastevihanneksia ja olen ollut siinä käsityksessä (joidenkin vanhempien tutkimusten perusteella) että kyllä niissä on vitamiinit tallella. Hyvä että tuli taas varmistusta :)
Kannattaa myös muistaa, että sillä miten ne vihannekset kokkaa on väliä. Keittää ei kannata, tai vitamiinit jää siihen keitin veteen.

freshita kirjoitti...

Tässä keskustelussa harvoin otetaan huomioon asiaa, että kaupan pakastelaarissa olevat vihannekset usein ryöpätään ennen pakastamista, mikä heikentää niiden ravintoarvoja. Hedelmille ja marjoille näin ei tehdä. Asia varmentuu soittamalla valmistajille.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka tutkimus on tehty, pakastamalla tuoretuotteita (jolloin ravinnekato on todella vähäistä) vai samoin käsittelymenetelmin kuin tutkimuksen tilaama pakasteruokajätti tekee...

Anyways, jos meinaa vaikka tehdä sitä teidän pienen kohun herättänyttä pakastepitsaa, ei juurikaan ole väliä tehdäänkö se pakastevihanneksista vai tuoreista, sillä pitsa kuitenkin paistetaan uunissa ja ravinteita poistuu sitä kautta jokatapauksessa jonkin verran. Mutta jos syö kypsentämättömänä porkkanaa vs kaupan pakasteporkkanaa, niin tuoreena ostettava porkkana vie ravintoarvoillaan voiton, riippumatta onko se suoraan mullasta vai viiden päivän jälkeen poimimisesta syöty.

Just my two cents.

Maria kirjoitti...

Siitä vain ottamaan selvää sitten ;)

Samuel kirjoitti...

Tämä oli piristävä uutinen. Olen stressannut pakastevihanneksista, kun kuulin jossain puhuttavan ettei niissä olisi muka juuri lainkaan vitamiineja, enkä sitten löytänyt sille vahvistusta suuntaan tai toiseen. Tuoreena kun ei tule syötyä juuri muuta kuin tomaattia ja paprikaa.

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaa toki ottaa huomioon, että pakastevihanneksia kypsennettäessä niistä lähtee aimo annos vitamiineja.

Elsa kirjoitti...

Muistaakseni keskustelu mihin viittasit ei suinkaan ollut pelkkää pakasteiden parjausta, vaan eikö siinä ennenkaikkea ihmetelty kuinka te laitatte jotain wok-vihanneksia pitsaan?

Maria kirjoitti...

Anonyymi, ihan siinä missä tuoreitakin kypsennättäessä.

Elsa, se taas ei suinkaan ollut ainoa keskustelu aiheesta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...