7.6.2009

Ei kritiikkiä naistenlehdissä

Naistenlehdistä ei kosmetiikkakritiikkiä löydy. Syy löytyy rahavirroista: jos ei varauksetonta huomiota heru, ei heru ilmoitustulojakaan. On myös aika kivaa, että toimituksiin lähetetään laatikkokaupalla kosmetiikkavalmistajien tuotteita. Laatujournalismi on naisten lehdissä nykypäivänä vähissä. Aiheesta kirjoittaa Journalisti-lehdessä erittäin kiinnostavasti Meri Valkama jutussa Samasta tuubista. (Kiitos linkkivinkistä Riepalle!)

Aihetta on sivuttu myös Heijastuspinnan artikkelissa Biasoitunut näkemys?

Suosittelen lukemaan molemmat artikkelit ja jälkimmäisestä myös erityisesti keskusteluosion.

4 kommenttia :

Styledrop kirjoitti...

Ja siinäpä tuli niitä syitä, miksi en osta suomalaisia lehtiä. Kosmetiikkajutut on silmiinpistävän mainoksia usein tai ainakin sellaisia että sain testattavaksi ja nyt kehun. Uskomattomia väitteitä Lorealista. Saisi tulla kaikki julkisuuteen, niin ehkä naiset havahtuisivat ja alkaisivat vaatia lehdiltään tasoa.

Onpas nössöjä lehdentekijöitä tai oikeastaan haliituksessahan ja omistajissa se vika on, kun vaativat tulosta kyseenalaisin keinoin. Pitäisi olla selkärankaa sanoa ilmoittajille ei. Kyllä ilmoittajat sopeutuvat. Heille on annettu vain liikaa valtaa. Olisi se heidänkin etunsa loppupeleissä. ja uskon tai ainakin toivon, että tällainen mainonta on vähentänyt lukijoita. Linjaa muuttamalla jotkut lehdet voisivat saada uusia lukijoita, ilmoittajia kiinnostaisi edelleen, jolloin tulostakin syntyisi.

Toi Loprealin puhuttelu oli kaiken huippu. Osoittaa, että asiat ovat kääntyneet päälaelleen lehdissä. Jos olisin toimittaja, lopettaisin. Siis oikeasti.Onneksi kukaan ei sanonut olleensa tällaisessa. hmm, Loreal ei todellakaan kuulosta houkuttelevalta...

Ja ei mulla ole vastaan sellaisia juttuja, joissa nostetaan ne parhaat, kunhan ei mainosteta hyväksi tuotetta, joka on huono. Tosin jos testataan vain Lorealin tuotteita, jotka on saatu lahjaksi, niin onhan se kyseenalaista. Tosin muutkin voisivat ottaa oppia lorealin markkinoinnista(esim, tapahtumat).

Anonyymi kirjoitti...

Ei mitään uutta, vaan normaalia toimintaa. Samanlaisen kohu-uutisen saisi tehtyä ihan mistä tahansa muoti/kauneusalan yrityksestä. Tai aika monesta muustakin yrityksestä.

Jokainen firma, jonka kanssa olen ollut tekemisissä, seuraa miten paljon omat tuotteet ovat esillä lehdissä ja millä tavalla. Lisäksi lasketaan hyvinkin tarkkaan, paljonko yksittäiset kampanjat/mainokset ovat vaikuttaneet myyntiin. Eikä ainoastaan mainontaa seurata vaan myös yleisiä lehtikirjoituksia. Sillähän nämä mediaseurantafirmat elävät.

Mediakriittisyyttä!

Maria kirjoitti...

Anonyymi, kuka tätä on kohu-uutisena tai edes uutena asiana esittänyt? En ainakaan minä, eikä kyllä tuosta artikkelistakaan moista ole nähtävissä. Vähän sisälukutaitoa, kiitos.

Anna kirjoitti...

Huoh. Olen kuvitellut olevani jotensakin mediakriittinen ihminen tulevan ammatin vuoksi. Nyt huomasin ahmineeni naistenlehtiä (onks tää ihan oikeesti yhdys_sana?) ottaen kaiken vastaan autuaan avosylein, kritiikittä. Tottakai sitä on tullu mietittyä, että ne uutuustuotteiden esittelyt lähentelee mainontaa, mutta ei ikinä tältä kantilta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...