18.11.2008

Muotiblogaajan verkko-optimointi

Blogatessa olen tullut oppineeksi yhtä sun toista nettisivuista, blogeista, hakukoneista, linkityksestä ja kävijäliikenteestä. Moni aloitteleva blogaaja varmasti miettii miten saada blogilleen lukijoita, ja joku muu pohtii miten kasvattaa kävijäliikennettään. Jaan muutamia huomioitani nimenomaan muotiblogien näkökulmasta.

Miksi?


Kukaan meistä blogaajista ei tietenkään ole vain näkyvyyttä, lukijoita ja liikennettä kalasteleva haukka, mutta varmasti ketään meistä ei näkyvyys, lukijat ja liikenne toisaalta haittaa. Itse asiassa, me kaikki hyödymme siitä, että meillä on näkyvyyttä, lukijoita ja liikennettä. Sillä tavalla yleisö on mahdollisimman laaja, mahdolliset mainostulot maksimoituvat ja vuorovaikutus kirjoittajien, lukijoiden ja blogien välillä lisääntyy. Palveleehan se myös lukijaa olla helposti löydettävissä.

Mistä kannattaa aloittaa?

Kun on aloittanut uuden blogin, kannattaa mitä pikimmiten lisätä se Google Analyticsin tilastoseurantaan. Ilmainen palvelu tarjoaa käyttäjälle runsain määrin tilastoja kävijöistä, kävijätyypeistä, sivulatauksista, blogiin johtaneista hakusanoista (jotka tunnetusti ovat ajoittain runsaasti hupia tuottavia sellaisia) ja ties mistä. Analyticsin avulla voi esimerkiksi nähdä mihin aikaan vuorokaudesta ihmiset vierailevat eniten blogissa, tai miltä eri sivuilta blogiin on tullut liikennettä.

Kun on Google Analyticsilla aloitettu, voi bloginsa tilastot ladata saman tien myös Oindexiin, joka pitää listaa verkkosivujen kävijämääristä. Kerran viikossa päivittyvä Oindex antaa myös todenmukaisemman kuvan eri blogien välisistä "voimasuhteista", kuin Blogilista, joka listaa ainoastaan kyseisen palvelun kautta blogiin tulleita kävijöitä. Blogilistan luetuimpien listan viides saattaakin Oindexissä olla blogiosion suosituin. Niin, Blogilista. Sivustolla on niin paljon käyttäjiä, että hyvin todennäköisesti se on oiva paikka saada alkusysäys bloginsa kävijäliikenteelle.

Toinen, hieman eri tavalla toimiva blogilistauspalvelu on Blogispotti, jossa ideana on spotata blogeista hyviä ja mielenkiintoisia postauksia. Eniten spotteja saaneet postaukset pääsevät näkyviin myös omille suosituimmuuslistoilleen. Jos on koskaan törmännyt englanninkieliseen Digg-portaaliin, niin tässä on suomalainen versio samasta ideasta. Palvelusta voi napata blogiinsa napin, joka sijoitetaan jokaisen postauksen alkuun tai loppuun, ja josta lukijat voivat helposti spotata postauksen.

Muita sivustoja, joille bloginsa voi lisätä osaksi listauksia, ovat mm. Bloglovin ja Technorati.

Olen listannut sivuni erilaisiin palveluihin. Mitä seuraavaksi?

Seuraavaksi on aika miettiä hakukoneoptimointia. Hakukoneilla blogiinsa voi saada rutkasti uutta liikennettä, mikä on erityisen hyvä etenkin silloin, jos blogissa on mainoksia. Noin muuten se, että on mahdollisimman korkealla sijalla hakukoneiden hakutuloksissa, auttaa myös lukijaa löytämään sisältöä.

Hakukoneoptimoinnista nostan esiin vain pari linkitykseen liittyvää asiaa:

1) Linkitys ja sen tärkeys. Hakukoneet rakastavat linkitettyjä blogeja, mutta myös linkittäviä blogeja. Hakukoneen tuloksissa blogi rankkautuu sitä korkeammalle, mitä enemmän siihen on linkkejä, ja mitä enemmän siitä on ulospäin lähteviä linkkejä. Myös blogrollit ovat erinomaisia, sillä se on paras paikka päästä näkyville. Blogeilla on myös yhteisöllisenä mediana mahdollisuus päästä hakukoneissa erityisen korkealle hakutuloksissa, sillä niissä juurikin linkitetään ahkerasti puolin ja toisin. Se on erittäin merkittävä voimavara, ja sitä kannattaa hyödyntää ja ruokkia.

Lukijoiden kannalta ahkera linkitys auttaa löytämään lisää mielenkiintoista luettavaa ja katseltavaa (ja usein linkitys toiseen blogiin poikii ennenpitkää linkin myös takaisin päin). Tarjoamalla lukijoille tällä tavalla ikään kuin lisää sisältöä myös oman blogin arvo kasvaa: "Täältähän löytyi jotain mielenkiintoista!" Kannattaa siis pyrkiä mahdollisimman aktiivisesti linkittämään toisiin blogeihin - se hyödyttää kaikkia.

Lisää linkittämisen tärkeydestä tässä postauksessa, linkkeineen.

2) Sisäinen linkitys on sekin tärkeää. Linkittämällä uusissa postauksissa vanhoihin postauksiin ja miksei myös vanhoista postauksista uusiin kasvaa yksittäisten postausten arvo hakukoneiden silmissä. Esimerkiksi postaus farkkuleggingseistä parantaa asemiaan, jos kyseiseen postaukseen linkitetään. Tässäkin auttavat myös ulkoiset linkit postauksiin - kannattaa siis myös pyrkiä paitsi linkittämään blogeihin, myös tiettyihin postauksiin. Postausten linkitysvoiman kasvaminen on myös lukijoiden etu, ja esimerkiksi farkkuleggingseistä tietoa etsivä löytää aihetta käsittelevät postaukset vaivattomasti, kun hakukone osaa antaa niille riittävästi arvoa ja näkyvyyttä.

Mitä vielä voin tehdä?

Vuorovaikutus on hyvä tapa päästä esille. Kommentoimalla muiden kirjoituksia ja blogeja sekä ottamalla osaa keskusteluun saa aika todennäköisesti joitakin kävijöitä. Mitä sisältörikkaampaa tekstiä, todennäköisesti sen kiinnotuneempia ihmiset ovat ottamaan selvää millainen tyyppi kommentin takana on.

Myös erilaiset haasteet ja kiertopalkinnot toimivat vuorovaikutuksen edistäjinä - linkittämällä blogiin, josta haasteen tai palkinnon sai, antaa linkin ulos päin, ja laittamalla haasteet ja palkinnot eteenpäin luo jälleen linkkejä ulospäin ja on tekemisissä muiden blogaajien kanssa.

Ei kannata myöskään aliarvioida otsikoinnin tärkeyttä. Sisältöä kuvaava, mielenkiinnon herättävä otsikko voi tehdä eron hiljaisen ja vilkkaan päivän välillä. Otsikoinnista olen kirjoittanut myös aiemmin postauksessa Eroon otsikoinnin vaikeudesta.

Omaa sivuaan kannattaa "mainostaa" linkittämällä siihen esimerkiksi kuvagallerioiden profiileissaan tai keskustelufoorumeiden automaattisissa allekirjoituksissa. Tyyliin ja pukeutumiseen keskittyviä gallerioita on netissä runsain mitoin. Tällä tavoin saatava liikenne on luultavasti kaikista vähäisintä, mutta yksikin kävijä lisää on yksi potentiaalinen lukija enemmän kuin ei mitään.

8 kommenttia :

MouMou kirjoitti...

Olipa siinä linkkejä!:D

Idhren kirjoitti...

Kyllä mä varmaan oon joskus kahdeksaa useampaankin paikkaan linkannut ;)

fffrida-frida kirjoitti...

hei voisiksä kertoo vähän enempi tosta google analyticsista ja sen käytöstä ku mä oon vissiin sen verran pahviaivo etten osaa käyttää sitä :-)?

Paulis kirjoitti...

Vaude, siinäpä oli infoa... Kiitos, lähden tästä linkittelemään... sut ekana..:))))

Idhren kirjoitti...

Fffrida-frida, mitä tarkkaan ottaen haluaisit tietää? :D Se käyttämiseen tarvitsee Google-tilin, sen jälkeen sivustolta löytää kyllä perushyvät ohjeet siihen, miten seurantakoodi lisätään blogin html-koodiin ja sitten vain odotellaan vähän aikaa, että tietoja kerätään, ja että ehtii jotain tilastoa muodostuakin :P Kysy toki ihmeessä lisää!

Paulis, hyvä homma ;D

Stazzy kirjoitti...

Google analyticsin ainoa vika on se, että mä olen yksinkertaisesti liian tyhmä osatakseni sulkea oman liikenteen pois. Tai siis, ohjeet on niin moninaiset, etten ole jaksanut keskittyä.

Oma suosikki laskureista on ehdottomasti Sitemeter, joka tarjoaa kaiken tarvitsemani (ja helpon oman liikenteen blokkausmahdollisuuden) melkoisen yksinkertaisessa paketissa.

G-Analyticsin ainoa etu Sitemeteriin on se hakusanojen tallentaminen, mutta siihen se jääkin.

Idhren kirjoitti...

Stazzy, kiitos vinkistä. Onko Sitemeterissä segmentointia, joka G-Analyticsiin nyt juuri on tullut uutena ominaisuutena?

slux kirjoitti...

Vähänkin isommalla liikennemäärällä toi oma liikenne on kuitenkin niin mitätön osa, että ei ainakaan musta tunnu kovin tärkeältä asialta erottaa. Eikä Sitemeteristä näyttänyt irtoavan oikein kivoja käppyröitä jos niistä pitää. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...