13.7.2008

Eroon otsikoinnin vaikeudesta

Otsikoiden keksiminen on monille vaikeaa. Tuskailu on saattanut alkaa jo yläasteen äidinkielen tunneilta, ja viimeistään blogipostauksia kirjoitellessa tulee silloin tällöin seinä vastaan. Itse olen jopa ollut niin onneton, että olen lukion esseekokeessa unohtanut otsikon kokonaan. Otsikot ovat kuitenkin tärkeä osa tekstiä, sillä niistä lukija joko saa selville mitä kirjoitus käsittelee, tai kiinnostuu tarpeeksi lukeakseen, mitä teksti sisältää. Mitä vetävämpi otsikko, sen todennäköisemmin myös juttu tulee luetuksi.

Miten sitten päästä yli tyhjän otsikkokentän kammosta? Yksi tapa on lähteä liikkeelle itse tekstistä ja miettiä, mitä teksti käsittelee. Otsikko voi olla kuin sähkemuotoinen, muutamien sanojen tiivistelmä aiheen sisällöstä. Tällöin lukija tietää heti kiinnostaako aihe häntä ja lukeako juttu vaiko eikö. Vetävillä otsikoilla voi kuitenkin olla mahdollista saada myös aiheesta kiinnostumaton ainakin vilkaisemaan juttua, mutta tabloidimaisia ylilyöntejä kannattanee välttää.

Copybloggerin How to write magnetic headlines käsittelee otsikoinnin merkitystä, antaa vinkkejä ja kertoo, miksi jotkut saavat aikaiseksi niin usein mahtavia otsikoita. Tarjolla on myös muutamia toimivia otsikonmuodostuskaavoja. Artikkelisarjasta kumpuaa ajatus siitä, että toisten ihmisten ja lukijakunnan toiveiden, halujen, pelkojen ja kiinnostustenkohteiden ymmärtäminen on avain toimiviin otsikoihin. Ei epäilystäkään, mitä taitoa minä tulen seuraavaksi aktiivisesti harjoittelemaan.

2 kommenttia :

wemmi kirjoitti...

Hmm, vaikutti tosi hyödylliseltä tekstiltä mulle - harmi vaan että oon tosi kärsimätön lumeaan englanninkielistä tekstiä. :)

Otsikot on vaikeita, monesti päädyn vain joihinkin randomeihin laulun sanoihin eikä ne välttämättä kerro yhtään mitään tekstin sisällöstä.

Pitäisi ehkä alkaa miettiä tätä asiaa enemmmän. :)

Idhren kirjoitti...

Siitä voisi olla apua ainakin lukijoiden tavoittamisen kannalta :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...